Kuchnia

Chipsy z batatów w wersji słodko/ostrej

31 maja 2017

Złośliwość Małża granic nie zna. Wie, że jestem na diecie. Wie, że jak ognia mam unikać chipsów, batonów, czekoladek i całej masy innych słodkości, miodu nie pomijając. I wiedząc to wszystko, z uporem maniaka kupuje i opycha się przy mnie wyżej wymienionymi, substancjami dla mnie zakazanymi…. No i jak tu dziada nie udusić?

Dlatego na przekór wszystkiemu, a zwłaszcza odgłosom „chipsowych pochrupywań”, chwyciłam w ręce nóż, bataty i skroiłam sobie zdrowe chipsy. A co! Jak szaleć, to szaleć.

Co będzie potrzebne?

  • dowolna ilość batatów
  • papryka w proszku ostra (można ale nie trzeba)
  • sól (ja nie dodawałam, ale jak ktoś chce, to można ;))
  • olej rzepakowy lub olej z nasion winogrona

Co trzeba zrobić?

Bataty umyłam gąbeczką, nie obierałam ze skórki (skórka ma duuużo witamin), pokroiłam w cienkie plastry (do 2 mm). Można za pomocą noża lub mandoliny. Przełożyłam do miseczki, dodałam łyżkę (lub dwie) oleju, posypałam papryką i wymieszałam aż wszystkie plasterki były idealnie pokryte przyprawami.

Tak przygotowane chipsy, rozłożyłam na wcześniej pokrytej papierem do pieczenia blaszce, i włożyłam do piekarnika na ok 20-30 minut. Wcześniej piekarnik nagrzałam do 150C (z termoobiegiem, bez termoobiegu ok 160C).

Oczywiście co jakiś czas spoglądałam na moje chipsy, sprawdzając czy się nie przypalają.

O wiele bardziej polecam wam, przygotowanie plastrów na mandolinie niż krojenie ich nożem. Przy tej pierwszej opcji zyskujecie pewność, że wszystkie plastry będą tej samej grubości, a przy tym, że żaden z nich nie przypali się, zanim inne zdążą się zarumienić.

Akurat dzisiaj kroiłam nożem, więc niektóre zbyt mocno się po przypiekały. Choć i to nie stanęło nikomu na drodze do ich pożarcia, zanim ja sama zdążyłam napocząć drugiego….

Jak żyć?! się pytam!

Pssst. Bataty mogą być spożywane przez kobiety z PCOS, indeks glikemiczny batatów wynosi 54

Bataty to warzywa bogate w składniki mineralne: potas, fosfor, chlor, wapń, magnez, siarka, sód, jod i żelazo oraz niewielkie ilości manganu, selenu i miedzi. Zawierają sporą dawkę witaminy C, A, witamin z grupy B (B1, B2, B6), kwasu foliowego, witaminy E oraz K, a także β-karotenu i polifenoli, które stanowią naturalne przeciwutleniacze.

  • Jeszcze nigdy nie próbowałam żadnej potrawy z batatów! ta przekąska bardzo mi się podoba :).

  • Karolina Jarosz Bąbel

    Lecimy po bataty 😉 Chipsy w zdrowszej formie jak dla mnie bomba ! <3

  • Uwielbiam bataty i często robię z nich pieczone, zdrowe frytki z piekarnika, na bardzo podobnej zasadzie jak Twoje chipsy (są tylko inaczej pokrojone). A czy takie chipsy są chrupiące czy też się trochę „ziemniaczą” jak moje fryty? 🙂

  • Musze spróbowac zrobić, bo kostki batatów z fetą bardzo nam smakuja 🙂

  • Uwielbiam bataty. Często w tej formie robię bataty do obiadu 🙂

  • Uwielbiam bataty 🙂